Nem ez a blog lesz a kedvencünk, az tuti! Ellenben tudjuk, hogy sok embernek az ár és az új autó fogalma csak így fogadható el. A fotó vajon a győztest ábrázolja ebben a kategóriában?
1112 Budapest, Budaörsi út 146-148. (M1-M7 kivezető mellett)
Kereskedés: H-Sze: 9-18, Cs-P: 9-19, Sz: 9-17
Szerviz: H-P: 8-17
ZSIGULI ÉS LADA
Ha ismerősök ezek a szavak, akkor te valószínűleg 18 évesnél idősebb vagy és imádod az autókat.
A kommunizmus, bármit is jelentsen, legjobb hozadéka volt ez a 4 kerekű kocka csoda. A történetét nem biztos, hogy mindenki ismeri, ezért adunk egy kis ízelítőt belőle nektek.
51 évvel ezelőtt, 1966-ban történt, hogy a régi Szovjetúnió /ami a mai Oroszországot jelenti/ összeállt a Fiat motorral és egy töretlen autómárkát hozott létre Zsiguli néven. A gyár helye és a név szorosan összefügg, hiszen a Volga partján volt egy közel 400 méter magas hegy, amit Zsigulinak hívtak, ezért aztán logikusan tűnt erről elnevezni a csúcs gyártmány is.
Az 1970-ben elkészült első autó a Fiat 124 motorját és emblémáját használta fel alapként, és a neve a VAZ 2101 volt. Alig egy év várakozás után már Magyarországon is árulták a Zsigulit, ráadásul az elsőt egy debreceni hölgy kapta meg. Érdekes adat még, hogy a 2000-es évekig a Lada volt a legnagyobb példányszámban eladott autó nálunk.
Az alap VAZ után 1 évvel már kombi változatot is gyártottak, sőt, később 1300-as és 1600-os motorral is készültek kocsik, ami még mindig kézzel készült az orosz gyárban. A nagyüzemi gyártás, ami már futószalagost jelentett, csak később indult be.
Ezzel egy időben, kb 1975 körül a Zsiguli nevet is meg kellett változtatniuk, mert a külföldi országokban szinte kiejthetetlen és megjegyezhetetlen név rossz eladásokat hozott volna. Ekkor kapták a LADA nevet, amiről több elmélet is van, hogy mit jelent. A legelfogadottabb szerint a szerelem és a szépség helyi fönntartója a LADA, de ezt senki nem erősítette meg. Szóval izgulunk rendesen! Pfff.
Itt kell megemlítenünk az ikonikus LADA NIVA terepjárót is, amit még ma is igen sokan keresnek és szeretnek. Ezt a modellt 1975-ben dobták piacra, de csak 2 év múlva érte el a sorozatgyártást. Ez volt a legelső modellje a cégnek, amit már nem a Fiat modelljére épített meg, hanem egy teljesen új, 1600 köbcentis, önhordó karosszériás és összkerék-meghajtású motorral szerelt fel. Ez nem csak az oroszoknál számított akkoriban újdonságnak, hanem az egész világon. Innentől kezdve a LADA azok számára is ismert lett, akik még addig nem is hallottak róla.
A cég az évek során sok modellel jött ki, köztük például a szörnyen csúnya Samara-val, ami inkább tényleg szamárhoz hasonlított, mint egy nyugati szépségre, de ez mit sem változtatott a tényen, hogy a LADA és a Zsiguli fogalom marad a mai negyvenesek számára.
Vadászok, vidéki vagányok, régi autók kedvelők és LADA Niva fun-ok kivételével ma már inkább csak fotón szeretjük őket nézegetni, mint bele ülni!
Budapest, XI. kerület Budaörsi út 148. (térkép)
Hétfő - Péntek: 9:00 - 18:00
Szombat: 9:00 - 15:00
Vasárnap: Zárva